PREAMBUL
La Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge (en endavant LDH) regula el
procediment administratiu per qualificar com habitatge buit, els habitatges desocupats
permanentment sense causa justificada.
L'article 3.d) de l'esmentat cos legal defineix com “Habitatge buit”, “l'habitatge que roman
desocupat permanentment, sense causa justificada, per un termini de més dos anys. A
aquest efecte, són causes justificades el trasllat per raons laborals, el canvi de domicili per
una situació de dependència, l'abandonament de l'habitatge en una zona rural en procés
de pèrdua de població i el fet que la propietat de l'habitatge sigui objecte d'un litigi judicial
pendent de resolució.” Així mateix, l'article 41.1.a) estableix com a utilització anòmala d'un
habitatge aquesta desocupació permanent.
En virtut de l'article 41.3 l'administració competent que tingui constància que un habitatge
s'utilitza d'una manera anòmala o que un immoble està en una situació anòmala, haurà
d'obrir un expedient administratiu que impulsi els actes d'instrucció necessaris per a
determinar els efectes sobre els quals ha de dictar resolució.
L'article 42 de la LDH llista una sèrie d'actuacions per evitar la desocupació permanent
dels habitatges.
En sessió de 28 de setembre de 2015 el Ple municipal de l'Ajuntament de Valls va acordar
l'aprovació definitiva del Pla Local de l'Habitatge 2015-2020 de Valls (en endavant PLH).
Aquest Pla fixa una sèrie d'estratègies i línies d'actuació, entre elles, la dotació de
mecanismes i instrument legals de desplegament de l'article 42 de la LDH. I en aquest
sentit, fixa la promoció del Protocol que determini la condició d'habitatge buit i les accions
a seguir.
S'estableix d'aquesta manera que el protocol haurà de contenir el procediment
administratiu per a qualificar un immoble com habitatge buit, les actuacions preventives,
de foment i assistència de l'administració, la regulació de la incoació d'expedient
sancionador, i si s'escau el programa d'inspecció anual d'habitatges buits i del marc de
col·laboració específics amb els propietaris de l'habitatge buit.
Així doncs, per tal de contribuir en la mesura del possible a fer efectiu el dret a un
habitatge digne com estableix l'article 47 de la Constitució Espanyola; en ús de
l'autonomia local establerta pels articles 133.2 i 140 de la Constitució Espanyola; i 3 i 4 de
la Carta Europea d'Autonomia Local; de la potestat reglamentària, dels articles 4.1, 106 i
concordants de la Llei 7/1985, reguladora de les bases de règim local, 8 del Decret
Legislatiu 2/2003, i en especial l'article 42 de la Llei 18/2007 del Dret a l'Habitatge on
s'assenyala que la Generalitat, en coordinació amb les administracions locals han
d'impulsar polítiques de foment per a potenciar la incorporació al mercat, preferentment de
lloguer, dels habitatges buits o permanentment desocupats, en aquest Reglament
s'estableixen les condicions per a determinar quan i en quins supòsits els habitatges de
caràcter residencial del terme municipal de Valls tindran la condició de desocupats, amb
caràcter permanent, amb vista a fomentar i incentivar el mercat de lloguer, i convidar als
propietaris a la cessió o ocupació d'aquests immobles per al foment de l'habitatge de
lloguer en el municipi així com donar a conèixer les mesures de foment de que disposen.
Article 1.- Objecte i àmbit d'actuació
1.1 El present Reglament té per objecte la regulació de les condicions per a determinar els
immobles de caràcter residencial desocupats amb caràcter permanent sense causa
justificada durant més de dos anys, per inscriure'ls en el Registre municipal d'habitatges
buits i incentivar la seva posada en el mercat de lloguer.
1.2 El seu àmbit d'aplicació és el terme municipal de Valls.
Article 2.- Condicions de desocupació
2.1 Es considerarà que un habitatge té el caràcter de buit quan es troba desocupat amb
caràcter permanent sense causa justificada, durant més de dos anys.
2.2 En tot cas, no es consideraran desocupats amb caràcter permanent sense causa
justificada els immobles amb caràcter residencial que es trobin en alguna de les següents
situacions:
a) Que el propietari sigui treballador desplaçats per mobilitat geogràfica per qüestions de
feina. Aquesta situació s'aplicarà a un sòl habitatge per contribuent, a elecció d'aquest
b) Que el propietari s'hagi desplaçat a un altre domicili per una situació de dependència
c) L'abandonament d'un habitatge en una zona rural en procés de pèrdua de població
d) Que la propietat de l'habitatge sigui objecte d'un litigi judicial pendent de resolució.
e) Que constitueixin el domicili habitual del propietari
f) Que es trobin inclosos en la Borsa de Lloguer de l'Ajuntament de Valls
g) Que disposin d'un contracte o contractes d'arrendament en vigor durant més de tres
mesos durant l'exercici
h) Que es trobin ocupats durant més de tres mesos durant l'exercici, en virtut de qualsevol
dret d'ús o gaudí
i) Que es trobin destinats a ús diferent del residencial, sempre que tinguin les pertinents
llicències i autoritzacions
j) Que el seu ús exclusiu sigui d'esbarjo o el lleure durant determinats períodes de
l'exercici. Aquesta situació s'aplicarà a un sol habitatge per propietari, a elecció d'aquest.
k) Que el seu titular sigui qualsevol administració pública
l) Que es trobin afectats per un expedient de declaració de ruïna o altres circumstàncies
que el faci inhabitable.
Article 3.- Procediment declaració d'habitatge buit.
Si l'Ajuntament de Valls, a través de l'exercici de serveis municipals (com poden ser
serveis socials, policia, urbanisme etc) té indicis que un habitatge pot estar desocupat
amb caràcter permanent per més de dos anys ha d'obrir l'expedient pertinent per a
determinar, conèixer i comprovar els fets sobre els quals ha de dictar la resolució i
concretar les condicions establertes en aquest reglament.
A aquest efecte, l'Ajuntament de Valls seguirà el Programa d'inspecció d'habitatges buits
que consta al Protocol per a la mobilització d'habitatges buits.
Els expedients també es poden obrir a instància de part (el propietari podria presentar
declaració a l’Ajuntament als efectes de la seva inscripció) mitjançant l'acció pública
regulada a la llei a l'article 6, per la qual qualsevol ciutadà pot demanar l'obertura del
corresponent expedient administratiu per a la seva comprovació posterior.
Una vegada comprovat que l'habitatge reuneix les característiques d'un habitatge buit, la
qual cosa ha de quedat reflectit en un informe d'inspecció, mitjançant decret d'Alcaldia
amb nomenament d'instructor, s'iniciarà un procediment contradictori conforme determina
la Llei 30/92 de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del procediment
administratiu comú , amb tràmit d'audiència al propietari afectat.
Un cop obert l'expedient, la resolució d'incoació juntament amb l'informe emès es
traslladarà a l'interessat, i donarà un termini de 15 dies per formular al·legacions, aportar
documentació i proposar les proves que consideri adient per tal de demostrar que
l'habitatge no es pot considerar legalment buit.
El procediment s'instruirà amb la practica de les proves que determini l'instructor i les
proposades per l'interessat que siguin admeses.
Finalitzada la instrucció de l'expedient, l'instructor redactarà la proposta de resolució, a la
qual valorarà si ha quedat demostrat de forma indubitada que l'immoble reuneix les
característiques d'habitatge vuit de l'article 2. En aquest cas formularà la proposta de
resolució de declaració d'aquesta circumstància.
El procediment conclou amb un Decret d'Alcaldia que resoldrà qualificant o no que
l'habitatge està desocupat permanentment sense causa justificada per un termini de més
de dos anys. En cas afirmatiu se li qualifica d'habitatge buit i es procedirà a la seva
inscripció al Registre Municipal d'habitatges buits.
Dels habitatges objecte d'expedient que no se'ls hagi qualificat de buits es farà un
seguiment, amb una comprovació periòdica, de cada 6 mesos.
Article 4.- Registre municipal d'habitatges buits
L'Ajuntament de Valls crearà un Registre municipal d'habitatges buits, en el qual
s'inscriuran els habitatges així qualificats després de la resolució de l'expedient esmentat
a l'article 3 , amb la finalitat d'incentivar i posar en el mercat aquests habitatges.
La seva inscripció suposarà la comunicació per part de l'Ajuntament anunciant les
mesures incentivadores i penalitzadores existents, i advertint així mateix que se li podran
imposar multes coercitives. Aquesta declaració va acompanyada d’un requeriment
d’ocupació a través del qual es demana al propietari que ocupi l’immoble en un termini de
tres mesos.
Article 5.- Inscripció i manteniment del Registre municipal d'habitatges buits
4.1 Els titulars de l'habitatge, i en el seu cas els usufructuaris o titulars d'altres drets reals
d'ús i gaudi sobre els habitatges desocupats, hauran de presentar una declaració a
l'Ajuntament, en el model que aquest aprovi, als efectes de la inscripció de l'immoble en el
Registre municipal d'habitatges buits.
4.2 En el cas que l'Ajuntament detecti l'existència d'algun habitatge desocupat amb
caràcter permanent, i aquest no es trobi inscrit en el Registre, procedirà d'ofici a la seva
inscripció, prèvia la instrucció i resolució del corresponent expedient regulat a l'article 3
4.3 Quan un immoble d'us residencial canviï de la situació d'ocupat a la de desocupat amb
caràcter permanent o a la inversa, d'acord amb les condicions del present reglament, els
titulars, i en el seu cas els usufructuaris o titulars d'altres drets reals d'us i gaudi, estaran
obligats a efectuar la declaració establerta en l'apartat 1 d'aquest article, acompanyant els
documents acreditatius corresponents, en el termini d'un mes des que l'immoble canviï de
condició, als efectes d'inscriure al registre la corresponent situació.
4.4 Les altes, baixes i modificacions que constin en el Registre municipal produiran els
efecte que correspongui a cada exercici.
Article 6.- Procediment sancionador
Una vegada que l'Administració hagi inscrit l'immoble al registre d'habitatges buits,
l'Ajuntament ha d'adoptat les mesures obligatòries que estableixen els apartats 1 a 4 i en
el seu cas les voluntàries de l'article 5 de l'article 42 de la Llei 18/2007.
Quan es mantingui la desocupació d'un habitatge inscrit al registre i hagi transcorregut el
termini de tres mesos després que la propietat no s’ha adherit a cap de les mesures de
foment proposades per l’administració comportarà l'obertura d'un procediment
sancionador per part de l'Alcaldia per infracció molt greu, del qual es nomenarà un
instructor, d'acord amb el Decret 278/1993, de 9 de novembre, regulador del procediment
sancionador.
Finalitzat el procediment, aquesta actuació pot ser sancionada amb multes de fins a
249.999 €. Si la proposta es superior (fins a 900.000 €), l'expedient haurà de ser enviat a
la Conselleria de Política Territorial.
Les quantitats obtingudes com a conseqüència del procediment sancionador s'hauran de
destinar al finançament de polítiques públiques destinades a garantir el dret a l'habitatge.
Els terminis i les normes sobre la prescripció de les infraccions es regeixen pel que
estableix la legislació 30/92 de procediment administratiu comú.
Article 7.- Criteris per la graduació de les sancions
En virtut de l'article 117 de la la Llei 18/2007 la imposició de les sancions administratives
ha de guardar-se deguda adequació a la gravetat del fet constitutiu de la infracció i la
sanció aplicada. Han de tenir-se en compte especialment els següents criteris:
a) Si hi ha intencionalitat
b) La naturalesa o transcendència dels perjudicis causats, tant a l'Administració com a als
usuaris d'habitatges
c) Els beneficis econòmics obtinguts com a conseqüència de la infracció
f) La repercussió social dels fets
g) La generalització de la infracció
h) El grau de participació en la comissió o en la omissió.
En aquest sentit, la comprovació de l'existència de cadascú d'aquests criteris en
l'expedient sancionador que es tramiti comportarà un increment del tipus mínim de la
sanció en un 10 %.
Article 8.-Multes coercitives
Si passat el termini atorgat, l'habitatge no s’ha ocupat, es poden posar fins a tres multes
coercitives que poden arribar fins a un 20% de l’import de la sanció prevista per la
infracció comesa d’acord amb el que estableix l’article 113 de la LDH. Aquestes són
independents i compatibles amb la posterior sanció.
Article 9.- Entrada en vigor
Aquest Reglament entrarà en vigor un cop publicat íntegrament el seu text al Butlletí
Oficial de la Província de Tarragona i hagi transcorregut el termini de 15 dies hàbils
establert a l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim
local.